|  |  
        Rodzaje linii mody Najważniejsza w modzie jest linia odzieży. Każda moda 
          ma dwa nurty: jeden dotyczy ogólnej linii odzieży i ten utrzymuje się 
          bardzo długo, drugi zaś przynosi sezonowe nowości. Dlatego obok podstawowych 
          wariantów linii mody jest wiele linii pochodnych od podstawowych.
          Aby można było skrótowo określić linie mody porównuje się je do form 
          geometrycznych albo liter. I tak mamy linię prostokąta, trójkąta, linię 
          "X", owalną, oraz linię kloszową.
          Linie mody mają wiele nazw np.: tuba, worek, kropla wody, jajko, bombka, 
          kielich kwiatu, linia "A", linia "H", linia "T", 
          linia "O" itp.
         
           
            | Linia 
                T |   
            |  | Linia "T", jest wariantem linii 
              prostokąta. Wykształciła się w latach 1908-1914. 
              Kształt linii "T" podkreślało szerokie rondo kapelusza, 
              obecnie jej kształt również podkreśla kształt kapelusza oraz szerokie 
              kołnierze lub bufiaste rękawy do wąskiej sukienki.
              Aby w ubiorze pojawiła się linia "T" należy założyć żakiet 
              z grubymi poduszkami oraz bardzo wąską spódnicę tzw. "tubę". |   
            | Linia 
                prostokąta |   
            | Linia prostokąta, inaczej zwana linią "prostą" jest 
                często obecna w modzie. Pojawiła się w XX wieku, w latach dwudziestych, 
                w stroju chłopczycy. Linia ta wprowadziła chłopięcą sylwetkę o 
                małym biuście i wąskich biodrach bez zaznaczonej talii. Początkowo 
                linię tę stosowano do ubiorów dwuczęściowych. Żakiety miały spadziste 
                ramiona, a spódnice były zupełnie proste i nieco dłuższe od noszonych 
                zaraz po wojnie. Po wojnie linia ta została ponownie wylansowana 
                w 1949 roku przez Diora. Noszono wówczas proste sukienki koszulowe, 
                bez rękawów, o wydłużonym dekolcie, ozdobionym długim sznurem 
                perełek, owiniętych wokół szyi i spadających poniżej talii. |  |   
            |  | Linia "prosta" jest jedną z 
              najmodniejszych linii. Pojawia się w projektach ubiorów prawie wszystkich 
              projektantów mody współczesnej.
              Charakteryzuje ją brak wyraźnie zaznaczonej talii, ubiory są luźne, 
              swobodne, opływające ciało.  |   
            | Linia owalna |   
            | Linia owalna jest kolejną, często występującą 
              linią w modzie. Pojawiła się ona w 1913 roku pod postacią elipsy-wrzeciona, 
              poszerzonej poniżej bioder, a zwężonej górą przez zastosowanie małego 
              kapelusza i dołem poprzez spętanie nóg wąską suknią. Nawiązywała 
              do mody końca XIX wieku. Suknie o tej linii były bardzo kobiece 
              i przypominały nieco modę z czasów impresjonistów. Najbardziej charakterystyczną 
              cechą tej linii było poszerzenie sukien na wysokości bioder, zwężenie 
              ich u dołu i drapowanie. W ten sposób sylwetka sprawiała wrażenie 
              zaokrąglonej. Rozwój linii owalnej przypada na lata 1957/1960, kiedy to weszły 
              w modę obfite marszczenia na biodrach, przy równocześnie zwężonym 
              dole. Przyjęła wówczas kształt "beczki". Szyto wtedy spódnice 
              z klinów odwróconych szerszą częścią do góry. Podobny efekt uzyskiwano 
              podpinając dół do góry.
 |  |   
            |  | Obfite fałdy na plecach i fantazyjny 
              krój nadawały całości ubioru linię owalną zwaną "jajkiem", 
              a po pewnym czasie linią "kropli wody". Uzyskała ona wówczas 
              maksymalną szerokość na linii dołu.W ubiorach współczesnych linia owalna jest szczególnie widoczna 
              w fasonach ubiorów wierzchnich, zwłaszcza kurtek.
 |   
            | Linia 
                trójkąta |   
            | Linia trójkąta, zwana również linią kloszową, 
              której początków można dopatrywać się od 1916 roku. Sprowadzała 
              się ona wówczas do dwóch trójkątów, zwróconych podstawami do dołu. 
              Klosz linii podkreślały spódnice marszczone lub układane i dół żakietu 
              odstający od bioder.Po drugiej wojnie światowej linię kloszową wylansował Chrystian 
              Dior w 1947 roku. Nawiązywała ona wówczas do ubiorów z XIX wieku 
              stwarzając zarys sylwetki kobiecej o małej głowie, z wyszczupleniem 
              górnej partii i bardzo długiej, szerokiej spódnicy.
              Charakterystyczne cechy linii kloszowej to wyraźnie zaznaczone rozszerzenie 
              dołu poprzez zastosowanie różnego rodzaju spódnic marszczonych lub 
              układanych. Kształt linii "trójkąta" uzyskiwano również 
              dzięki odpowiednim tkaninom.
 |  |   
            | Linia "X" |   
            |  | Linia "X", czyli linia dwóch 
              trójkątów zwróconych do siebie wierzchołkami. Występowała szczególnie 
              w latach powojennych. Środkiem kompozycji był punkt zbieżny wierzchołków 
              trójkątów znajdujących się na linii pasa. Kształt linii nadaje się 
              poprzez poszerzenie ramion, często za pomocą specjalnych usztywnień 
              i rozszerzenie ubioru na linii dołu. |   
            | Charakterystyczną cechą tej linii jest 
              bardzo wyraźne zaznaczenie linii talii poprzez odpowiednie cięcie 
              oraz zastosowanie szerokiego paska. |  |   
            | Linia "A" |   
            |  | Linia "A", jest pochodną linii 
              trójkąta - wąską u góry i maksymalnie rozszerzona dołem. Ubiory 
              tej linii przybrały kształt rozwiniętego "kielicha kwiatu", 
              kloszując się poniżej bioder, a nawet od połowy uda.
              Od roku 1958 rozpowszechnił się ubiór poszerzający się od ramion, 
              którego długość została znacznie zmniejszona. Była to linia "trapezu". |   
            | "Trapez" wykonano z tkanin 
              sztywniejszych w celu utrzymania odpowiedniej szerokości dołu. Spódnica 
              była układana lub marszczona. |  |   
            | Linia 
                "H" |   
            |  | Linia "H", pojawiła się w latach 
              1954/55, była nowym wariantem linii prostokąta. Do linii "H" 
              należały przede wszystkim tuniki, które utrzymywały się w modzie 
              ostatnich kilkudziesięciu lat. Tuniki sięgały poniżej bioder lub 
              nawet do kolan, a wkładano je na plisowaną spódnicę, której widoczny 
              był zaledwie dolny fragment robiący wrażenie falbany. |  Opracowała Jadwiga Waleczko nauczyciel przedmiotów
 zawodowych o kierunku odzieżowym
 |  |